Reclame maken kan op vele verschillende manieren. Denk maar eens aan alle reclames die je kent. Je kunt allerlei verschillende kanalen reclame maken. Naast deze reclame heb je natuurlijk ook nog de “ouderwetse” mond-op-mond reclame. Ieder bedrijf maakt gebruik van reclame, ook al denk je van niet onbewust zal je toch over het bedrijf waar jij werkzaam bent praten.
De verschillende kanalen
Als bedrijf kan je op vele kanalen adverteren. Dit kunnen de bekende kanalen zoals internet, tv en radio zijn. Daarnaast zijn er binnen deze kanalen nog een tal aan verschillende soorten platformen waar je op kunt adverteren. Denk hierbij maar eens aan de social mediakanalen zoals Facebook, Twitter, Instagram en YouTube. Ieder bedrijf heeft een eigen visie op het maken van reclame en het bijbehorende budget. Het is vaak afhankelijk wat je wensen zijn en welk budget je beschikbaar hebt voor welke kanalen je kiest. Als je een wat kleiner bedrijf hebt is het niet meer dan logisch dat je geen budget hebt voor tv-reclame. Het is dan ook een stuk logischer dat je bijvoorbeeld kiest voor reclame op de lokale radiostations.
Laat reclame niet liggen
Reclame kan op vele manieren uitgevoerd worden. Van het hebben van sponsoring borden bij de plaatselijke voetbalclub tot een complete bedrijfsvideo. Elke reclame is welkom en je zult er dan ook voor moeten zorgen dat die reclame bij jou uitkomt. Het liefst wil je dat alle reclame positief is, het kan weleens voorkomen dat dit niet het geval is. Echter is slechte reclame ook reclame. Of je er blij mee moet zijn is vaak afhankelijk van ernst van de “slechte” reclame. Het is dan ook van belang dat je reclame niet laat liggen. Het maakt in dit geval niet uit of het positieve of negatieve reclame is zolang je er zelf correct mee omgaat. Ieder bedrijf heeft er weleens mee te maken gehad, het hebben van negatieve reclame. Als je hier op een correct manier mee omgaat kan je deze reclame omzetten in iets positiefs. Heeft een klant een klacht en zet diegene dit bijvoorbeeld op social media? Ga het contact aan en laat zien wat doet om dit op te lossen.