Hoe vaak komen conflicten op de werkvloer nou eigenlijk voor?

Conflicten op de werkvloer kunnen verschillende oorzaken hebben. Soms is het iets onbenulligs, die uitgroeit tot een groot probleem. let op! Conflicten ontstaan nooit zomaar. Een veel voorkomende oorzaak van conflicten is slechte communicatie.

Als mensen elkaar niet begrijpen of proberen te begrijpen of geen rekening met elkaar houden kan het al heel gauw mis gaan. Verder kunnen roddels en slechte samenwerking ook de oorzaak zijn van ruzie op de werkvloer.

Je hebt conflicten in soorten, waaronder verhouding collega-collega en werknemer-werkgever. Ruzie op de werkvloer is niet prettig en kan invloed hebben op je prestatie, maar kan ook je werksfeer flink verpesten. Conflicten kunnen soms ook leiden tot ontslag.

Omgaan met conflicten

Het is raadzaam om op een verstandige manier om te gaan met conflicten. Hoe kun je een conflict het beste oplossen? Ten eerste moet je proberen om het conflict te herkennen, want deze kunnen soms onderhuids sluimeren.

onderlinge irritatie

Verder moet je het probleem erkennen, een besluit nemen en open en duidelijk hierover communiceren. Als het niet lukt kun je ervoor kiezen om externe hulp in te roepen van bijvoorbeeld Arbeidsmediation Utrecht. Er zijn deskundigen, die de situatie op een professionele manier kunnen aanpakken. Er wordt vooral resultaatgericht gewerkt. Arbeidsmediation Utrecht biedt verschillende pakketten aan en kun je op basis van jouw budget er een kiezen, die het best bij jouw situatie past.

Wat fijn is van Arbeidsmediation Utrecht is dat beide partijen betrokken worden en samen het doel voor de mediation wordt bepaald. Het is belangrijk dat beide partijen het eens zijn te werken naar het doel of de veranderingen. Een van de doelen die Arbeidsmediation Utrecht jou kan helpen behalen is verbetering van de samenwerking tussen bijvoorbeeld werkgever en werknemer.

Het belang

Er zijn verschillende redenen waarom je zou moeten kiezen voor bemiddeling van DeArbeidsMadiator. Ten eerste is het een goede stap om de situatie duurzaam aan te pakken. Als het probleem niet duurzaam is opgelost is de kans dat de situatie na een bepaalde periode weer hetzelfde wordt groot.

Het is belangrijk dat de wortel van het conflict wordt ontdekt en uitgeroeid. Je werksfeer wordt dan weer gezellig.Een ander reden is dat De ArbeidsMediator doelgericht werkt, waardoor het conflict niet te lang duurt. Hoe langer een conflict duurt, hoe moeilijker voor personen om los te laten of om te vergeven. De ArbeidsMediator zorgt ervoor dat er constructief en assertief wordt gecommuniceerd.

Goede communicatie

Uiteindelijk blijkt dat goede communicatie de sleutel is. Door goed en open met elkaar te communiceren kunnen conflicten worden aangepakt. Beide partijen moeten bereid zijn te communiceren over hoe ze het conflict ervaren.

Het is goed om de standpunten hier ook te horen. Het is belangrijk dat je de communicatie op een bepaald niveau houdt en gemene opmerkingen en persoonlijke aanvallen er buiten laat. Als je wordt aangevallen kun jij jezelf het best beheersen om erger te voorkomen. Je toont je ook sterker dan de andere partij. Soms moet je dingen gewoon laten gaan in eigen belang.