Er zijn veel manieren om te communiceren met klanten. Je moet daarbij rekening houden met de behoefte van de klant, maar ook met de capaciteit en investering als aanbieder. Zo kun je niet voor iedere vraag van een klant een werknemer voor een lange periode bezet houden. Wachttijden bij de klantenservice kunnen hoog oplopen vanwege vragen die eigenlijk beter op een andere wijze beantwoord kunnen worden. Met een narrowcasting scherm bijvoorbeeld, dat is een beeldscherm die op verschillende locaties kan worden ingezet om de communicatie overdracht te verbeteren. Digital signage is een methode die meer mogelijkheden biedt dan alleen adverteren en brand building. Laten we eens naar wat praktijkvoorbeelden kijken om te communiceren via narrowcasting.
Wat is digital sinage?
Via een narrowcasting scherm kun je lokaal beelden laten zien voor klanten. De inhoud van de presentatie kan vanuit een andere locatie worden ontworpen, en vervolgens via één of meerdere locaties worden vertoond. Daarmee kan informatie worden verschaft, het is een middel om een merk mee te promoten. Daarnaast kan digital signage ook worden ingezet om effectiever te communiceren met klanten.
Laat een narrowcasting scherm de communicatie met klanten verbeteren
Via een zakelijke website kun je informatie geven aan klanten, daarnaast worden ook social media kanalen ingezet om te communiceren met klanten. Maar dit zijn communicatiestromen op afstand, wanneer klanten zich in de winkel of in de wachtkamer bevinden zullen er andere vragen zijn. Deze vragen kun je via een narrowcasting scherm beantwoorden, zo ontlast je het aanwezige personeel. Hier zijn enkele voorbeelden van communicatie via digital signage:
1. Status van een bestelling of reserving
Wanneer iemand in een wachtruimte zit met een nummertje kan dit een frustrerende ervaring zijn. Ben ik aan de beurt, hoe lang moet ik nog wachten? Met een beeldscherm die individuele informatie geeft over de status van een bestelling of reservering laat je de klant niet in het ongewisse hangen.
2. Speciale aanbieding of promotie
Marketing ligt vaak in de kracht van herhaling. Laat op een beeldscherm bij een wachtrij een speciale aanbieding zien. De caissière kan nogmaals deze aanbieding ter sprake brengen. Dit kan tot een hogere conversie leiden, er hoeft ook minder tijd besteed te worden aan uitleg bij de kassa.
3. Navigatie op locatie
Wanneer een patiënt voor de eerste keer in een kliniek binnenstapt stuit deze vaak op een wirwar van mogelijkheden, gangen en afdelingen. Door bij de ingang direct gebruik te maken van digital signage geef je de bezoeker direct duidelijkheid. Dit voorkomt ook een opstopping bij de receptie, die kunnen zich dan bezighouden met individuele vragen.
4. Visuele communicatie
Er wordt vaak onderschat hoeveel mensen problemen hebben met hun gehoor in een drukke omgeving, of de taal niet voldoende beheersen. Met visuele communicatie op een narrowcasting scherm kan veel informatie visueel in beeld worden gebracht. Denk aan een symbool met “honden niet toegestaan” of “houd uw pas gereed” met een duidelijke foto.
Digital signage met beeldschermen stelt werknemers in de gelegenheid om efficiënter te communiceren met klanten, en geeft de bezoeker duidelijkheid en inzicht. Het kan de customer journey aanzienlijk verbeteren met een minimale tijdsinvestering en een maximale klanttevredenheid.